Nieuws items

Aardig opgeruimd

Zoals velen al weten worden de loodsen van de scheepswerf Van Rijnsoever te Deil afgebroken om deels plaats te maken voor woningbouw. De navolgende foto’s geven een goede impressie van de werkzaamheden.

 

 

 

 

Ruim 100 miljoen voor natuur in het IJsselmeergebied

Ruim de helft van het budget voor natuurherstel van de grote wateren is toegewezen aan het IJsselmeergebied. De IJsselmeervereniging is verheugd dat er nu voor het eerst een flinke som ter beschikking komt voor de natuur en de rehabilitatie van het ecosysteem van het IJsselmeergebied. Wat betreft de Marker Wadden wil het Rijk eerst de evaluatie van de ecologische effecten afwachten voor in verdere uitbreiding te investeren. Prioriteit is gegeven aan vijf kleinere, deels al opgestarte projecten.

 

Lees verder op de site van de IJsselmeervereniging

Nieuwjaarsbijeenkomst 18 januari 2020

De traditionele Nieuwjaarsbijeenkomst zal dit jaar plaats vinden op de Museumwerf Vreeswijk te Nieuwegein. Een paar jaar geleden hielden we daar al een Najaarsbijeenkomst en hebben ervaren dat dit een sfeervolle entourage is. Het is een mooi alternatief voor de werf in Deil.

Het bestuur verwelkomt u graag op zaterdag 18 januari. Vanaf 10.30 uur staat de koffie klaar. Op het programma staat een presentatie door de Waddenvereniging over de huidige staat van ons nationale erfgoed De Wadden met daarbij ook de bedreigingen vanuit de klimaatveranderingen. Verder wil het bestuur zijn plannen voor het samengaan met de VSRP uitgebreid toelichten en met u daarover in discussie gaan. De lunch om ca. 12.30 uur, natuurlijk ook met erwtensoep, alsmede de borrel worden verzorgd door de vrijwilligers van het Museum. Wij verwachten af te sluiten tussen 15.00 en 16.00 uur.

Wat verder nog van belang is:

  • De capaciteit is beperkt, zodat we een maximum aantal deelnemers van 90 moeten hanteren, dus geef u tijdig op via ledenadministratie@schipperskring.nl (mail). Uw bijdrage kunt
    u reeds voldoen door overmaking van € 17,50 p.p. op het bekende rekeningnummer: NL 49 RABO 0313 1167 25 t.n.v. Schipperskring.
  • Houd de site in de gaten w.b. overschrijding van het maximaal aantal inschrijvingen.
  • Veiligheid: de Museumwerf is deels een industriële werkplaats met werkende machines en allerhande obstakels, afgezet met hekken, oneffen terrein en open water zonder beveiliging; wees voorzichtig.
  • Parkeren: kan niet op het terrein van de Museumwerf Vreeswijk (m.u.v. invaliden); parkeren kan (beperkt) op het parkeerterrein rechts naast de toegang, in de woonwijk, in het verlengde van de Wierselaan bij het Fort (2 minuten lopen) of aan de overkant van het water (Prins Hendriklaan tegenover huisnummer 28) met toegang tot de werf middels het handbediende voetveer;
  • Openbaar vervoer: u kunt met de buslijn 77 vanaf Utrecht c.s. naar de Museumwerf Vreeswijk komen, bushalte ‘Museumwerf’ voor de deur.

Op 12 januari hebben zich 59 personen aangemeld.

Vaarroute Waardgronden nu open

Vaarroute Waardgronden is vanaf 12 juli geopend!

 

Nieuwe vaarroute Waardgronden
De route Waardgronden is vanaf halverwege de maand juli een extra vaarroute tussen de eilanden Ameland en Terschelling. Door deze kortere route te kiezen krijgen de zeehonden en vogels in de Blauwe Balg meer rust.
Lees verder op de site van de wadvaarders

Stichting ‘Maaien Waterplanten IJmeer Markermeer’ opgericht

Stichting ‘Maaien Waterplanten IJmeer Markermeer’ opgericht

Tijdens de HISWA Amsterdam Boat Show hebben het Watersportverbond en de HISWA Vereniging samen een nieuwe stichting in het leven geroepen die waterplanten gaan maaien op het IJmeer en Markermeer. De directeur van de HISWA Vereniging, Geert Dijks, zette samen met Arno van Gerven, directeur van het Watersportverbond, in het bijzijn van een notaris hun handtekening onder de statuten. De oprichting van de nieuwe stichting is daarmee een feit.

Er staat een bestuur klaar van zeven watersportondernemers en bestuurders van watersportverenigingen. Samen gaan ze zich inzetten om het maaien van waterplanten op het IJmeer en Markermeer optimaal te organiseren. Namens het Watersportverbond zijn er vijf watersportverenigingen vertegenwoordigd in het bestuur. Zo zal Willem Beunis (lid van KNZVR Muiden, optreden als voorzitter en treedt Michiel Insinger, ook lid van Muiden, op als penningmeester. Victor Schaarderburg (de Roerkoning), Max Bolweg (WV IJburg) en Rijk van Bennekom (WSV Hoorn) maken, naast twee bestuursleden namens de HISWA Vereniging, het bestuur compleet. Het Watersportverbond is trots op het feit dat er zoveel mensen uit haar achterban deze taak op zich willen nemen.

Maaiwerkzaamheden

“Wij gaan ondersteunen bij de uitvoering van de maaiwerkzaamheden”, vertelt Willem Beunis, voorzitter van de nieuwe stichting. “Dit betekent dat wij in onderhandeling gaan met marktpartijen die kunnen maaien. Ook kijken we samen met de gebruikers uit het gebied waar de knelpunten zijn, zodat de juiste plekken aangepakt worden. Wij willen met de beschikbare middelen van de verschillende overheden zoveel mogelijk veilig vaarareaal realiseren, want het is natuurlijk een prachtig en uniek vaargebied voor kleine én grote boten. Daar zetten wij ons graag voor in!”

De betrokken partijen hebben een position paper over de overlast van waterplanten voor de watersport opgesteld.

Download hier de Position paper >>

Structurele maatregelen

Naast het feitelijke maaien, gaat een andere werkgroep zich buigen over structurele maatregelen die de groei van waterplanten moeten inperken. Hierbij kan gedacht worden aan het verdiepen van vaarwegen (door te baggeren of te ontzanden), het aanleggen van recreatiebetonning, de gevolgen van het maaien voor de waterkwaliteit en voor de vispopulatie. In deze werkgroep zullen onder andere vertegenwoordigers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, provincies, lokale overheden en private partijen waaronder het Watersportverbond deelnemen. Een samenwerkingsovereenkomst tussen genoemde partijen wordt op 3 april in Haarlem ondertekend.

Lees hier het volledige artikel.

Startsein aanleg Reevesluis in het Drontermeer

Door het Reevediep, de nieuwe waterverbinding (bypass) tussen de IJssel en het Drontermeer, wordt vanaf 2022 in extreme omstandigheden het hoogwater van de IJssel sneller afgevoerd via het Drontermeer en het Vossemeer naar het IJsselmeer. Om dit te realiseren nemen het Rijk, de provincie Overijssel, de provincie Flevoland en Waterschap Zuiderzeeland de komende jaren vier nieuwe maatregelen om het gebied rond Kampen beter te beschermen tegen hoogwater. Minister Schultz van Haegen heeft de projectbeslissing voor de eerste maatregel genomen. Ze geeft daarmee het startsein voor de bouw van de Reevesluis, één van vier maatregelen. Lees meer…

IJsselmeervereniging Nieuwsbrief nr.34

Waterplanten overlast neemt af & Schilders en tekenaars van het IJsselmeergebied gezocht.

Waterplanten:

De groei van fonteinkruid is in de Randmeren zo onstuimig dat watersporters er met hun boten niet meer doorheen komen. Daarom wordt het elke zomer één keer gemaaid door coöperatie Gastvrij Randmeren. Watersporters zouden liever meerdere keren willen maaien, maar daar is geen geld voor. Lees meer …

Schilders en tekenaars:

De IJsselmeervereniging bestaat 45 jaar en gaat een gedenkboek uitgeven. De redactie zou het leuk vinden als hierin ook een paar kunstwerken van onze leden opgenomen zouden kunnen worden.  Lees meer…

Klik hier om alle artikelen van nieuwsbrief 34 in te zien.

Werkzaamheden Marker Wadden

Tot medio 2018 geldt een vaarverbod voor het gebied waar Boskalis aan het werk is. Het werkgebied waar het vaarverbod geldt is gemarkeerd met gele betonning met een algeheel vaarverbod als topteken.

Onderstaande brief hebben wij onlangs ontvangen:

 

Beste watersporter,

Met deze brief willen wij u informeren over de werkzaamheden die Boskalis in opdracht van Rijkswaterstaat en Natuurmonumenten uitvoert voor de aanleg van de Eerste Fase Marker Wadden.

Tot medio 2018 geldt een vaarverbod voor het gebied waar wij aan het werk zijn. Het werkgebied waar het vaarverbod geldt is gemarkeerd met gele betonning met een algeheel vaarverbod als topteken. Zie ook het Verkeersbesluit zoals op 5 februari 2016 is gepubliceerd in de Staatscourant (jaargang 2016, Nr. 5298, RWSV2015-00007314).

Het is verboden om het gemarkeerde werkgebied in het Markermeer rondom de te realiseren Eerste Fase Marker Wadden met vaartuigen in, uit of door te varen zonder ontheffing.

Binnen het gemarkeerde gebied wordt met groot materieel gewerkt en zijn plaatselijk ondieptes aanwezig. Wij verzoeken u voor uw eigen veiligheid dit vaarverbod in acht te nemen. Hartelijk dank hiervoor.

Met vriendelijke groet,

Bart van Asperen – Projectleider

Boskalis

 

Bericht van de Wadvaarders

Mededelingen Wadvaarders juli/augustus.

Het plan om in juli een eerste officiële nieuwsbrief van de Wadvaarders rond te sturen onder de leden hebben we niet gehaald; die komt, is nu de bedoeling, na de vakantieperiode.
Omdat er wel een paar actuele onderwerpen zijn stuur ik in plaats daarvan onderstaande mededelingen rond.
Velen van jullie zitten hopelijk op het water en omdat de mail- en internetverbinding dan niet altijd optimaal zal zijn, is deze mail zonder opsmuk en plaatjes.

Nog een prettige zomertijd,

Robbert van der Eijk
secretaris Wadvaarders

Nieuwsbrief Wadvaarders
Redacties van Berichten en website en het bestuur hebben besloten over te stappen van 4 Berichten  per jaar naar 2 per jaar, maar dan wel in magazine formaat en in kleur. Om u tussentijds toch van informatie te voorzien is besloten een aantal nieuwsbrieven per mail rond te sturen. De bedoeling was om de eerste nieuwsbrief in juli klaar te hebben, maar door de vakantie is dat niet gelukt. In plaats daarvan krijgt u nu eerst deze mededelingen van het bestuur om u toch nog tijdens het hoogseizoen van enkele actuele zaken op de hoogte te stellen.
Help de wetenschap van de Wadden 
We zoeken Wadvaarders die hun favoriete plekken en/of routes willen markeren via Greenmapper: Deel je favoriete natuurplek en je favoriete vaarroute met de wetenschap. Met jouw hulp brengen we de wetenschappelijke kennis over waardering en beleving van natuur verder. Daarom is Greenmapper een onderdeel van de monitoring van de vaarrecreatie in de Waddenzee, waaraan de Wadvaarders meewerken. Lees verder op www.wadvaarders.nl.
Alternatieve zuidelijke route Blauwe Balg 
Net als vorig jaar is de alternatieve zuidelijke route door de Waardgronden onder de Blauwe Balg 27 juli opengesteld. De route is betond met iets grote tonnen als vorig jaar. De openstelling van de route is een pilot en het gebruik wordt gemonitord. We horen graag welke ervaringen jullie met de route hebben.Voor de actuele kaart en de positie van de boeien zie www.nautin.nl
Veel nieuwe mosselbankjes
In het Waddengebied worden dit jaar opvallend veel nieuwe mosselbankjes aangetroffen. Lees hier over meer, over de ontwikkeling van veel nieuwe mosselbankjes, o.a. bij de Richel op www.wadvaarders.nl
Noordpolderzijl
Het haventje en de geul zijn in april geploegd. De huidige situatie is dat de haven ca 1 uur rond hoogwater voor schepen met een kieldiepte van minder dan ca 60 cm bereikbaar is. Lees meer op www.wadvaarders.nl.

Grote plannen voor Houtribdijk

Ijsselmeervereniging. Natuurmonumenten, het Blauwe Hart, Sportvisserij Nederland en Vogelbescherming maken grote plannen voor de Houtribdijk

Deze organisaties hopen met hun plan “Trintelzand”, de bedrijven die inschrijven voor de renovatie van de Houtribdijk, te verleiden om in hun plannen ook de natuur en recreatie een mooie plek te geven. Een “catalogus” met mogelijkheden voor eilanden, vooroevers, stranden etc. is gemaakt om de aannemers de mogelijkheid te bieden “best value” te bieden met toevoegingen die binnen de prijs worden toegevoegd. Het is erg jammer, maar ook wel begrijpelijk dat het doorlaatbaar maken van de Houtribdijk niet in de catalogus van natuurverbetering is opgenomen. Jammer omdat dat een harde voorwaarde blijft voor het herstel van de natuur in Markermeer en IJsselmeer. Begrijpelijk, omdat opdrachtgever Rijkswaterstaat die mogelijkheid niet zal toestaan, gezien haar visie op de waterkeringsfunctie van de Houtribdijk.In z’n meest verstrekkende vorm komt het plan neer op een zeer grote uitbreiding van de Marker Wadden met een groot ondiepte gebied met vele eilanden, ook ten noorden van de dijk. In dit concept past o.i. overigens heel goed het doorlaatbaar http://www.achaten-suisse.com/ maken van de Houtribdijk, omdat de ondiepten en eilanden dan tevens functioneren als stroom geleiding. Dus wie weet kan het er nog eens van komen.  

  • 1
  • 2