Veiligheid

Kolendampvergiftiging

Op onze vaarcursus kwam bij het onderdeel E.H.B.O. het probleem van de kolendampvergiftiging weer even om de hoek kijken. Koolmonoxidevergiftiging – de geruis­loze dood – is aan boord van onze schepen beslist niet uitgesloten. Integendeel zou ik zeggen. Er wordt meestal gevaren als de temperaturen van dien aard zijn, dat het aangenaam vertoeven is op het water. De verwar­mingsapparatuur die wij dan aan boord hebben, bestaat als regel slechts uit een kooktoestel dat op gas of op petroleum brandt Download tasker apk. Een enkel apparaat brandt op spiritus. Geen van deze apparaten heeft als regel een afvoer. De verbrandingsgassen komen in de kajuit. Bij mooi weer, als kajuitdeur en/of schuifluik wijd open staan, is er in het geheel geen probleem. Als we echter met koud en nat weer geconfronteerd worden, mogen we graag bij elkaar krui­pen, de ventilatie tot het minimum beperken, het kooktoestel hoog opdraaien, er eventueel een omgekeerde bloempot op plaatsen en dan verder rustig inslapen, De situatie dat er zuurstofgebrek ontstaat en dat het kooktoestel koolmo­noxide produceert, is nu geschapen (vergelijk de badkamer­geiser met slechte of geen afvoer).

Wilt u uw kajuit prettig verwarmen, dan moet de warmtebron zo laag mogelijk staan. De warmtebron moet voorzien zijn van een afvoer, zodat verbrandingsgassen naar buiten kunnen Acrobat Reader. (Boven de warmtebron moet een afvoer aangebracht zijn waardoor de verbrandingsgassen naar buiten kunnen worden afgevoerd.) Door de noodzakelijke ventilatieopeningen wordt verse lucht van buiten aangevoerd.

De goedkoopste kachel die wij zagen en die goed voldeed, was de kachel aan boord van de familie Verwer. Deze kostte, behalve wat tijd om te knutselen, slechts enkele kwartjes. De kachel bestond uit twee omgekeerde verfblikken, die op elkaar stonden, met wat gaten in de bodem en daaraan een metalen slang die door het dak ging Download the embedded video. Een en ander was op een kooktoestel gemon­teerd. Het geval was zeer klein en makkelijk op te bergen.

Duurdere uitvoeringen heb­ben we onder meer op de werf en op de Hiswa gezien. In het laatste num­mer van Toerzeilen is een uitvoerig artikel gewijd aan kachels. Er wordt zelfs een goede kachel van Engels fabrikaat genoemd die ongeveer op € 120,– komt. Deze brandt op dieselolie en heeft een spanning van 12 volt nodig. Het stroomverbruik zou laag zijn. Nu heeft U nog de gelegenheid om te voorkomen dat Uw kajuit van de zomer bij koud weer onveilig wordt Download Subnautica. Zonder afvoer is dit niet mogelijk.

Het gebruik van Life-lijnen

Ries de Jong beschrijft hier het gebruik van lifelijnen. Op een eenvoudige wijze toe te passen.

Het gebruik van lijflijnen.
Ries de Jong

Voor watersporters blijft verdrinking het grootste gevaar. Ik rangschik hieronder ook het gevaar van onderkoeling door het te lang in te koud water liggen. Dit hoeft niet eens midden op de oceaan te gebeuren, maar zeker in het voorjaar of de late herfst is ook de temperatuur van het water in rivieren en plassen te koud om er langer dan 10 minuten in te liggen Oracle client 11g. Zelfs een val in de jachthaven heb ik zien leiden tot paniek bij de drenkeling die zich voelde verstijven en het trapje niet meer op kon klimmen. De Loefbijter heeft in het verleden al eens aandacht besteed aan de wenselijkheid van het dragen van zwemvesten en het weer scheep halen van bewusteloze drenkelingen. Deze fase kan voorkomen worden door het gebruik van deugdelijke lijflijnen. Met het aanlijnen van de personen die aan dek moeten werken met zeilen en schoten kan goed worden voorkomen dat men overboord raakt en het contact met het schip verliest. De manoeuvre “man over boord” kan achterwege blijven en de drenkeling blijft in zicht. Tevens is de ongelukkige al voorzien van de juiste aangrijpingpunten om hem of haar snel aan dek te kunnen halen. Wat hebben wij nodig voor een degelijke voorziening met lijflijnen Download the Galaxy s8 firmware?

·         Aan het lichaam een harnas, dus een stelsel van brede banden wat goed om de borstkas en onder de armen is bevestigd. De moderne zelfopblazende zwemvesten hebben tevens een goed harnas. Hieraan een D-vormige roestvrij stalen beugel.

·         De lijflijn van bijvoorbeeld 12 mm nylon lijn met een kleine en een iets grotere oogsplits (zelf te maken) Lengte 1.80 m. Aan de kleine oogsplits een speciale bajonethaak. De grote splits in de lijflijn wordt door de D-vormige beugel gestoken waarna de bajonethaak er met de lijn doorheen wordt gelust Astro version. Dit kan nooit los!

·         Aan dek een loopband aan elke zijde. Dit is een sterke, platte, kunstvezel band, zoals vaak als zeilband gebruikt. Deze is kant en klaar te koop in watersportzaken met fabrieksmatig ingenaaide ogen en in lengten vanaf 6 meter, of bij de zeilmaker op lengte te bestellen. Dit afhankelijk van de lengte van het schip. Ik heb de loopband bevestigd tussen de voorbolder en de steun onder de schootlier. De loopband ligt strak en plat op het dek (binnen het want en bakstag door) en moet niet vervangen worden door een lijn omdat men op een lijn niet kan staan, men zwikt of struikelt 김태우 사랑비 다운로드.

Bij het begin van een zeiltocht over open water, een wat ruigere tocht of andere gevallen waarbij een groter risico van overboord raken bestaat, moet men zelf de discipline hebben om het zwemvest met de lijflijn aan te trekken. De loopbanden kunnen al worden opgetuigd op de dag voorafgaand aan het ondernemen van de reis over groter water en kunnen desnoods weken aan dek blijven liggen. Bij het ontmeren kan men nog vrij aan dek lopen en aan de wal stappen. Vervolgens kan de bajonethaak op elk gewenst moment worden aangehaakt aan de loopband Pounding. Moet men de kajuit in dan is de haak ook zo weer los en steekt men de lijflijn in de jas- of broekzak. In de kuip zittend hoeft de lijn niet aangehaakt te zijn.

Vaart men onder flinke helling en moet bij voorbeeld de kluiver worden weggenomen, dan wordt de haak aan de loopband geklikt aan de hoge kant en loopt men vrij naar voren. Op het voordek kan men alle handelingen verrichten zonder de haak om te sluiten. Mocht men vallen op het voordek dan rolt men in het slechtste geval tot net over de rand van het lage potdeksel en blijft dan hangen 아이튠즈 매치. Valt men aan de hoge kant over boord dan roetst de haak aan de loopband naar achteren tot het want waardoor de ongelukkige niet verder afdrijft dan tot de achterkant van het zwaard. Bedenk zelf waar je terechtkomt bij een duik tussen het want en het bakstag. Zelfs als je direct uit de kuip valt, blijf je nog meeslepen ter hoogte van het roer.

Verder kan ik de lijflijn nog aanbevelen wanneer er onverhoopt een tros uit de schroef moet worden losgesneden, zelfs al is dit op de Linge of in een haven. Toen ik zelf eens in het voorjaar buiten boord moest om deels staande in het schroefraam iets uit de schroef te snijden, was ik verbaasd over de snelheid van afkoeling. De lijflijn aan het harnas bood mijn helper aan dek voldoende houvast om mij te helpen bij het terug aan boord klimmen. Het had niet veel langer moeten duren of mijn handen waren te verkleumd geweest om zelf nog te kunnen klimmen.

Het harnas kan ook heel nuttig zijn bij het werken met een bootsmansstoeltje in de top van de mast van een naburig schip. De zeilval kan als veiligheidslijn zo worden aangeklikt. En bij het schoorsteenvegen bijvoorbeeld.

Kortom, de lijflijn en het harnas zijn uiterst nuttig ter bevordering van de veiligheid en voor zover ik kan bedenken alleen overbodig bij het kat-uit-de-boom-kijken.   Zie verder ook: Loefbijter 2006 nr. 3